WELCOME TO MY BLOG

'ah long'

Sana sini sekarang kecoh pasal along.Gelaran untuk anak sulung dalam keluarga ini telah menjadi satu nama yang cukup popular...kalah artis popular.

Sebelum ni kisah along memang dah lama bernanah dalam masyarakat kita.Cuma tak lah sekecoh sekarang.Dan kecoh dan huru-hara dengan along ni pun sebab terbongkarnya kes kena tahan dalam lokap along.Sememangnya,kalau di tengok dari apa yang peminjam ni kena...Kalah penjara kat Guantanamao Bay tu.Pendek kata lagi zalim...

Along ni sebenarnya dah lama popular...lebih lama dari program ALONG di tv dulu.Tapi orang kita tak memanggilnya along tetapi lebih dengan gelaran ceti.Selalunya kalau ceti,India lah.Dalam kisah cerita P.Ramlee dah mengisahkan segalanya.Dengan payung kepit dilengan,dengan kain sarungnya...secara tak langsungnya jugak cerita P.Ramlee ini menyindir dan menempelak sesetengah pihak secara sedar atau tak.

Tabiat orang kita yang suka berhutang tapi tak suka bayar hutang sebenarnya telah membuatkan along dah naik syeikh.Apa nak heran,kalau dengan bank yang punya la payah nak apply,dengan segala macam perjanjian itu dan ini pun ada yang kantoi bayar...tambah pulak dengan along yang kebanyakkannya main pakai sign.....tak ada check itu dan ini...lagi senang orang nak kapur.Tapi,nampak gayanya ramai tersilap.Dari nak mengapurkan orang,sendiri yang dah jadi ayam berak kapur.

Cerita P.Ramlee jugak menyindir,gaji kecik...nak berjoli.Alamatnya cari ceti.Ni satu lagi buruk tabiat orang kita.Biar papa,asal bergaya....gaji RM1000 berlagak macam gaji RM10k . Biasalah,nak ayat dan nak usaha awek...mesti tunjuk diri tu bergaya...pada hal habuk pun tak ada.Tu pasal yang nak bergaya,kalau yang memang jenis gaji kecik.Nak makan anak beranak pun cukup-cukup.Buatnya anak nak buku itu dan ini.Zaman sekarang,bermacam buku ada untuk bebudak zaman sekarang.Mana mak bapak tak parah?Nak mintak naik gaji.....hm.....bergasak kat jalan pun belum tentu orang bagi.

Banyak lagi perkara yang menyebabkan kenapa ALONG sekarang ni popular mengalahkan Nabil.Banyak jugak lagi kenapa susah sangat nak nyahkan ALONG dari bumi bertuah ni.Banyak jugak sebab musabab....kenapa orang kita jadi macam ni....cuba fikir